Lilla familjen

Jessi, Niklas och lilla Emilia.

Mål: Åby

Igår när jag körde fick jag köra från trafikskolan till Åby och välja min egen väg. Det gick så bra så det kändes som jag inte hade gjort annat än att köra lastbil! Vi körde förbi och stannade vid vårat hus, jag tutade flera gånger så att Thomas skulle få se sin hustru i lastbilen (mallgroda)! Kom han ut på trappan då? Nej, han hörde att någon tutade men trodde det var grannarnas bekanta som brukar gasa och väsnas på gatan. Sen kom han på att jag skulle komma och sprang till fönstret och såg mig tuffa iväg.

Kört lastbil idag

Hade körlektion idag igen och precis när jag hade sagt till Tommy att det gick ovanligt bra idag, så var det polisutryckning med blåljus och sirener med flera polisbilar i stan. Givetvis hetsade jag upp mig lite och blev nervös när en buss plötsligt svänger ut mitt framför en mötande polisbil! Sen körde jag bara runt med växelspaken som om det var nån jäkla grötkastrull jag rörde i! Fick en blackout och visste inte vilken växel jag hade eller nånting, så jag körde med kopplingen nertryckt och bromsade samtidigt nerför hela Kungsgatebacken! Lyckades sedan komma till sans när jag fick stanna för gående och komma igång igen. Körde sedan den fruktade Kvarngatan ner och det blev lika rörigt där! Sen lyckades jag skärpa till mig och sen gick det bra! Jag måste fråga Tommy om det finns någon annan som har varit värre än mig! Han är tålmodig, den lugne Tommy! Nästa gång MÅSTE jag äta ordentlig frukost innan jag kör.
  

Mormors lilla rosa pralin

Nybadad och klädd i rosa och HELT OEMOTSTÅNDLIG!!!!

Lastbilskörning?

Hade nästan glömt bort lasbilskortet mitt i all uppståndelse kring lilla Milo! Övade backning bl a sist samt försökte reda ut allt kring vikter och axeltryck. Tommy är tålmodig och lär mig säkert allt han kan, det är nog bara jag som är lite trög, tror jag!

Storlek 50 är nästan smått!


1 dag gammal

Emilia, mormors gull!

Lillan kom till jorden...

Så kom hon ÄNTLIGEN! Lilla Emilia kom i morse kl 05.30. Hon vägde 3980 gram och var 51 cm lång. Den lilla mamman och den lilla pappan mår bra! Jag svävar på moln och kan inte tro att jag är MORMOR! Tack Jessica och Niklas för denna ljuvliga tjej!



Funktionsbeskrivning

Vid uppkörningsprovet ska jag förutom visa att jag kan framföra lastbilen på ett trafiksäkert sätt, också göra säkerhetskontroll och sk FUNKTIONSBESKRIVNING.
Säkerhetskontrollen består av att kolla lastbilens bromsar, lysen, lastsäkring, däck, luftslangar, vätskebehållare mm.
I funktionsbeskrivningen ska man redogöra för vad saker och ting har för verkningssätt och hur de är konstruerade.  Förrättningsmannen väljer själv ut vad jag ska beskriva. Det kommer att bli några av dessa:

Bromssystemet
Styrservo
Bränslesystem
Däck
Färdskrivare
Utvärdering av registreringsbevis (last, vikter)
Säkring av last

Att t ex beskriva bränslesystemet kräver alltså att man vet hur en lastbilsmotor ser ut och hur vägen för bränslet ser ut genom motorns olika delar.
De punkter jag kan utantill är FÄRDSKRIVARE och DÄCK...
Säkring av last finns det flera olika metoder att använda sig av. Det som är svårast är att läsa sig till kunskaper man inte kan se i verkligheten.
Om jag kommer att få utvärdering av REGISTRERINGSBEVIS är det kört...Någon som kommer ihåg dessa märken från början av min utbildning...?
    
 

Uppkörning...

Har fått uppkörningstid för lastbil!!!
Håller datumet hemligt, men kan säga att det är snart...

Award från Helen

Fick denna award från Helen! Då blev jag glad! Tack Helen!

Köra idag

Ska iväg till tredje körlektionen och som vanligt är det taskigt väglag! Hoppas på att lära mig att backa idag. Ska sedan jobba ikväll med Helen och Lena, mina bästa tjejer!

Scaniamotor

Split

I lastbilens växellåda finns en funktion som kallas "split". Det finns en knapp på växelspaken som man ska trycka upp eller ner beroende på om man vill växla upp eller ner en halv växel...Alltså om man t ex behöver växla ner i en uppförsbacke om motorn inte orkar knäpper man ner knappen och bara trampar ner kopplingen utan att behöva växla med spaken. Detta används om det blir för mycket att växla ner ett helt steg om man exempelvis har för hög fart, tror jag. Låter lätt men jag har väldigt svårt att avgöra när jag ska använda funktionen när jag kör. Min man som har kört lastbil i snart 16 år har förklarat femhundra gånger, men jag har inte riktigt fått kläm på det än. Han säger att det kommer att sitta i ryggmärgen snart, men det har jag mycket svårt att tänka mig!

För övrigt när man kör gäller oftast:
Starta på 2:an (lågväxel) med växelväljaren neråt (en annan knapp på växelspaken), lägg i 3:an, knäpp upp växelväljaren, lägg i friläge och sedan 4:an (högväxel) som ligger på samma plats som 1:an, lägg i 5:an som ligger på samma plats som 2:an, lägg i 6:an som ligger på samma plats som 3:an....Efter det (om man t ex kör på motorväg) knäpper man upp SPLITKNAPPEN, trycker ner kopplingen och släpper upp. Plötsligt kör man på 12:an utan att ens ha rört växelspaken! Jag frågade min man var 7:an, 8:an, 9:an, 10:an och 11:an tog vägen, men han sa bara att jag inte ska djupdyka i det!
När man kör i stadstrafik kan man köra på 3:an och 4:an. Rörigt eftersom man då måste knäppa upp och ner på växelväljaren eftersom 3:an är låg och 4:an är hög.

Det ger sig nog vartefter...

Kramar

Alla hjärtans dag-kramar från mig till er som läser min blogg!


De tre små dvärgarna

Visar mina djur, dvärgschnauzern Bisse 3 år, dvärgkaninen Gizmo 1,5 år och dvärgpapegojan Plutten 10 år.





Babygym

De hade 50% på allt på Lekhuset och jag hittade babygymet jag tittar på varje gång!
Har tyckt att det varit lite dyrt, men nu klippte jag sista exet för knappa 300 spänn!
Bisse (hunden) trodde det var till honom!

Körlektion nummer 2

Kl  07.30 i morse var det dags för körlektion igen. Där stod lastbilen i mörkret och väntade på mig.

I dag var det bättre körväder fast det snöade lite grann. Först pratade vi om färdskrivaren och sedan var det bra att tuta iväg genom grindarna. Det var lite halt. 
Körde i som det kändes varenda rondell i staden.
Tog Hamnbron galant i värsta morgonrusningen.
Vid Sandbyhovsviadukten blev jag lite nervös eftersom alla kör fort och ska först fram.
Upp mot Linköping mot viadukten där en del lastbilar har fastnat...Lamporna blinkade naturligtvis så jag svängde upp mot ÖB och ner igen.
Det blev en tur på motorvägen också, det var kul att köra lite fortare (max hastighet för lastbil är 90 km/h och med släp max 80 km/h).
Sen snurrade vi lite på småvägar och diskuterade växellådans hög- och lågväxlar vilket är ett helt företag att hålla reda på.
Vi hade planerat lite backning också, men det hanns inte med. Nästa vecka ska jag köra tisdag och fredag.
Det lutar åt att det blir uppkörning innan mars är slut!
Tommy lyckades hitta avtryckaren på kameran också, så här ser ni hur glad jag är bakom ratten!
 

Lediga tillsammans

Thomas och jag har varit lediga båda två idag. Det inträffar inte så ofta. Var sjunde helg är vi lediga ihop. Det går väl an eftersom vi har några lediga vardagar ihop. Men för barnen är det inte särskilt kul. Vi var på Jysk och handlade säng till bebisen, takräcke på Micro, mat på Coop, färgpatroner på Elgiganten och ett par jeans till mig på H&M på Maxi. Där passade vi på att ta en fika också, kaffe och semla!

Säng till lilla bebisen

Köpte en resesäng med Nalle Puh på idag. Även täcke, kudde och lakan med Nalle Puh.
Så skönt bebisen ska sova hos mormor! Jag vill vara barnvakt för jämnan!

Förbannade tvättmaskin!

Jag vet inte hur det är med andra, men jag ÄTER tvättmaskiner! Ett par år, sen är dom paj! Började rassla och skrapa så jag blev rädd att den skulle bli överhettad och ta eld! Min snälla man for till MediaMarkt och köpte en ny finfin maskin! Den går så tyst och fint så jag måste gå in kolla flera gånger om den verkligen är igång! 3 990 bagis!

Dags att komma ut idag!

Idag är det dagen då mitt lilla barnbarn ska komma. Enligt lilla mamman verkar han inte vilja komma riktigt  än...
Igår följde jag med på amningskurs och jag kom ihåg som om det vore igår hur mysigt det var att ha en nyfödd.
Vi fick se en film där lilla bebisen låg på mammans mage och under en timme kravlade sig fram till bröstet på egen hand. Otroligt!

Första körningen!

Blev lite bekymrad igår om nederbörden. Vaknade i morse och fick faktiskt lite ont i magen....


Nåväl, på med Truckerjackan, mössa och hundstövlarna!
Kröp i 50 kilometer i timmen mellan långtradarna på Händelövägen ut till trafikskolan.


Väl framme tog jag lite kaffe och väntade på att Tommy skulle komma.
Vi gick igenom lite hur växellådan (split & range-låda) fungerade.
In bakom ratten och körde några varv på gården.
"Då tar vi på oss säkerhetsbältena och åker ut genom grindarna", sa Tommy.
"Oh, shit", tänkte jag.
Ut till Lindö och snurrade lite på oplogade villagator. Sedan tillbaka ut till Risängen (alla rondeller, ni som vet).
Snöigt, mycket trafik men det gick galant. Sen körde vi lite i stan, vilket inte var så svårt faktiskt.
Jag tyckte att det var skitkul! 80 minuter gick så fort och sen var det dags att åka tillbaka för att BACKA in lastbilen i garaget. Tommy klev ur och ställde sig bakom lastbilen och vinkade åt mig hur jag skulle styra men det började att slira precis när jag skulle in pga halkan, så Tommy tog över och backade in. Det var lite synd...
När vi var klara skulle Tommy fota mig vid en annan lastbil. När jag tittade i kameran när jag kom hem hade det inte blivit något kort! Nästa gång...
Körlektion nummer 2 blir på onsdag... kan knappt bärga mig!



Börja övningsköra!

På fredag ska jag köra min första lektion med lastbil!! Det ska bli SÅÅÅ kul!
Min lärare heter Tommy, jag ska ta med kameran och se om han kan fota mig då!
Har varit lite osäker på antalet lektioner innan uppkörning och fick veta att ca 14-15 st är det normala....
De vill även att man helst kör 2-3 gånger i veckan.
En lektion kostar 1 300:- så jag ser tusenlapparna flyga iväg...

Kul mössa

Synd att det inte tillåts mössa på jobbet!
Skulle betyda extra sovmorgon för oss som ska tvätta håret, blåsa och platta fast vi inte alls behöver vara snygga på jobbet! Eller hur Helen?!


RSS 2.0