Funktionsbeskrivning

Vid uppkörningsprovet ska jag förutom visa att jag kan framföra lastbilen på ett trafiksäkert sätt, också göra säkerhetskontroll och sk FUNKTIONSBESKRIVNING.
Säkerhetskontrollen består av att kolla lastbilens bromsar, lysen, lastsäkring, däck, luftslangar, vätskebehållare mm.
I funktionsbeskrivningen ska man redogöra för vad saker och ting har för verkningssätt och hur de är konstruerade.  Förrättningsmannen väljer själv ut vad jag ska beskriva. Det kommer att bli några av dessa:

Bromssystemet
Styrservo
Bränslesystem
Däck
Färdskrivare
Utvärdering av registreringsbevis (last, vikter)
Säkring av last

Att t ex beskriva bränslesystemet kräver alltså att man vet hur en lastbilsmotor ser ut och hur vägen för bränslet ser ut genom motorns olika delar.
De punkter jag kan utantill är FÄRDSKRIVARE och DÄCK...
Säkring av last finns det flera olika metoder att använda sig av. Det som är svårast är att läsa sig till kunskaper man inte kan se i verkligheten.
Om jag kommer att få utvärdering av REGISTRERINGSBEVIS är det kört...Någon som kommer ihåg dessa märken från början av min utbildning...?
    
 

Kommentarer
Postat av: tommy Magnusson

Glöm inte regler för dragannordning ,slitage i mm,samt glapp, regler om reparation mm .



mvh:Tommy

2009-02-19 @ 17:53:52
Postat av: Ann-Sofie

Tack Tommy, ska försöka få in allt, även om det blir svårt! Läsa, läsa dygnet runt!

2009-02-19 @ 19:22:37
Postat av: Madde

God morgon :)



Usch, det verkar jobbigt :P

2009-02-21 @ 10:32:08
URL: http://diaryofmadeleine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0