Split

I lastbilens växellåda finns en funktion som kallas "split". Det finns en knapp på växelspaken som man ska trycka upp eller ner beroende på om man vill växla upp eller ner en halv växel...Alltså om man t ex behöver växla ner i en uppförsbacke om motorn inte orkar knäpper man ner knappen och bara trampar ner kopplingen utan att behöva växla med spaken. Detta används om det blir för mycket att växla ner ett helt steg om man exempelvis har för hög fart, tror jag. Låter lätt men jag har väldigt svårt att avgöra när jag ska använda funktionen när jag kör. Min man som har kört lastbil i snart 16 år har förklarat femhundra gånger, men jag har inte riktigt fått kläm på det än. Han säger att det kommer att sitta i ryggmärgen snart, men det har jag mycket svårt att tänka mig!

För övrigt när man kör gäller oftast:
Starta på 2:an (lågväxel) med växelväljaren neråt (en annan knapp på växelspaken), lägg i 3:an, knäpp upp växelväljaren, lägg i friläge och sedan 4:an (högväxel) som ligger på samma plats som 1:an, lägg i 5:an som ligger på samma plats som 2:an, lägg i 6:an som ligger på samma plats som 3:an....Efter det (om man t ex kör på motorväg) knäpper man upp SPLITKNAPPEN, trycker ner kopplingen och släpper upp. Plötsligt kör man på 12:an utan att ens ha rört växelspaken! Jag frågade min man var 7:an, 8:an, 9:an, 10:an och 11:an tog vägen, men han sa bara att jag inte ska djupdyka i det!
När man kör i stadstrafik kan man köra på 3:an och 4:an. Rörigt eftersom man då måste knäppa upp och ner på växelväljaren eftersom 3:an är låg och 4:an är hög.

Det ger sig nog vartefter...

Kommentarer
Postat av: Helen

Fortsätt med dina förklaringar så är jag också snart fulllärd och så kan vi bli kollegor sedan också, smart va.

2009-02-14 @ 21:50:50
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Carina

Låter som när jag skulle prova tvåändsstickning häromdagen! Ibland önskar man att man hade en tredje hjärnhalva - i reserv!

2009-02-14 @ 23:57:20
Postat av: Jessi

haha du är inte klok madicken... Det där kommer jag aldrig att förstå, har försökt fråga nicke igen men han blir bara arg för att jag inte fattar... men det där klarar du av mammsen, puss

2009-02-16 @ 11:39:54
URL: http://jesssis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0