Lilla familjen
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/9_30608507.jpg)
Mål: Åby
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/fh700_w_30578376.jpg)
Kört lastbil idag
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/volvobil_30300378.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/skymning_30300431.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/inredning_30300574.jpg)
Mormors lilla rosa pralin
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/baddags-002_30123617.jpg)
Lastbilskörning?
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/last_30000839.jpg)
Storlek 50 är nästan smått!
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/i-dag-010_29872316.jpg)
1 dag gammal
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/i-dag-004_29871956.jpg)
Lillan kom till jorden...
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/kopia-av-milosen-o-mormor_29784893.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/milosens-fossing_29785281.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/milosen-054_29785745.jpg)
Funktionsbeskrivning
Säkerhetskontrollen består av att kolla lastbilens bromsar, lysen, lastsäkring, däck, luftslangar, vätskebehållare mm.
I funktionsbeskrivningen ska man redogöra för vad saker och ting har för verkningssätt och hur de är konstruerade. Förrättningsmannen väljer själv ut vad jag ska beskriva. Det kommer att bli några av dessa:
Bromssystemet
Styrservo
Bränslesystem
Däck
Färdskrivare
Utvärdering av registreringsbevis (last, vikter)
Säkring av last
Att t ex beskriva bränslesystemet kräver alltså att man vet hur en lastbilsmotor ser ut och hur vägen för bränslet ser ut genom motorns olika delar.
De punkter jag kan utantill är FÄRDSKRIVARE och DÄCK...
Säkring av last finns det flera olika metoder att använda sig av. Det som är svårast är att läsa sig till kunskaper man inte kan se i verkligheten.
Om jag kommer att få utvärdering av REGISTRERINGSBEVIS är det kört...Någon som kommer ihåg dessa märken från början av min utbildning...?
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/axeltryck_29692207.png)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/barighetsklass_29692305.png)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/boggitryck_29692421.png)
Uppkörning...
Håller datumet hemligt, men kan säga att det är snart...
Award från Helen
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/nice_blog_award_29658475.jpg)
Köra idag
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/scaniamotor_29530484.jpg)
Scaniamotor
Split
För övrigt när man kör gäller oftast:
Starta på 2:an (lågväxel) med växelväljaren neråt (en annan knapp på växelspaken), lägg i 3:an, knäpp upp växelväljaren, lägg i friläge och sedan 4:an (högväxel) som ligger på samma plats som 1:an, lägg i 5:an som ligger på samma plats som 2:an, lägg i 6:an som ligger på samma plats som 3:an....Efter det (om man t ex kör på motorväg) knäpper man upp SPLITKNAPPEN, trycker ner kopplingen och släpper upp. Plötsligt kör man på 12:an utan att ens ha rört växelspaken! Jag frågade min man var 7:an, 8:an, 9:an, 10:an och 11:an tog vägen, men han sa bara att jag inte ska djupdyka i det!
När man kör i stadstrafik kan man köra på 3:an och 4:an. Rörigt eftersom man då måste knäppa upp och ner på växelväljaren eftersom 3:an är låg och 4:an är hög.
Det ger sig nog vartefter...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/vxellda_29179606.jpg)
Kramar
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/nallehjrta29_29159728.jpg)
De tre små dvärgarna
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/bisse-i-korg_29145227.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/kanin_29145625.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/fin-plutten_29145997.jpg)
Babygym
Har tyckt att det varit lite dyrt, men nu klippte jag sista exet för knappa 300 spänn!
Bisse (hunden) trodde det var till honom!
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/lekhus-006_29144689.jpg)
Körlektion nummer 2
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/tidig-morgon-lastbil_28926075.jpg)
I dag var det bättre körväder fast det snöade lite grann. Först pratade vi om färdskrivaren och sedan var det bra att tuta iväg genom grindarna. Det var lite halt.
Körde i som det kändes varenda rondell i staden.
Tog Hamnbron galant i värsta morgonrusningen.
Vid Sandbyhovsviadukten blev jag lite nervös eftersom alla kör fort och ska först fram.
Upp mot Linköping mot viadukten där en del lastbilar har fastnat...Lamporna blinkade naturligtvis så jag svängde upp mot ÖB och ner igen.
Det blev en tur på motorvägen också, det var kul att köra lite fortare (max hastighet för lastbil är 90 km/h och med släp max 80 km/h).
Sen snurrade vi lite på småvägar och diskuterade växellådans hög- och lågväxlar vilket är ett helt företag att hålla reda på.
Vi hade planerat lite backning också, men det hanns inte med. Nästa vecka ska jag köra tisdag och fredag.
Det lutar åt att det blir uppkörning innan mars är slut!
Tommy lyckades hitta avtryckaren på kameran också, så här ser ni hur glad jag är bakom ratten!
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/jag-bilen_28926356.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/jag-utanfr-bilen_28926532.jpg)
Lediga tillsammans
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/semla-p-linddahls_28883050.jpg)
Säng till lilla bebisen
Så skönt bebisen ska sova hos mormor! Jag vill vara barnvakt för jämnan!
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/sng2_28881815.jpg)
Förbannade tvättmaskin!
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/tvttmaskinen_28876696.jpg)
Dags att komma ut idag!
Igår följde jag med på amningskurs och jag kom ihåg som om det vore igår hur mysigt det var att ha en nyfödd.
Vi fick se en film där lilla bebisen låg på mammans mage och under en timme kravlade sig fram till bröstet på egen hand. Otroligt!
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/amning-barn-brost_28826564.jpg)
Första körningen!
Blev lite bekymrad igår om nederbörden. Vaknade i morse och fick faktiskt lite ont i magen....
Nåväl, på med Truckerjackan, mössa och hundstövlarna!
Kröp i 50 kilometer i timmen mellan långtradarna på Händelövägen ut till trafikskolan.
Väl framme tog jag lite kaffe och väntade på att Tommy skulle komma.
Vi gick igenom lite hur växellådan (split & range-låda) fungerade.
In bakom ratten och körde några varv på gården.
"Då tar vi på oss säkerhetsbältena och åker ut genom grindarna", sa Tommy.
"Oh, shit", tänkte jag.
Ut till Lindö och snurrade lite på oplogade villagator. Sedan tillbaka ut till Risängen (alla rondeller, ni som vet).
Snöigt, mycket trafik men det gick galant. Sen körde vi lite i stan, vilket inte var så svårt faktiskt.
Jag tyckte att det var skitkul! 80 minuter gick så fort och sen var det dags att åka tillbaka för att BACKA in lastbilen i garaget. Tommy klev ur och ställde sig bakom lastbilen och vinkade åt mig hur jag skulle styra men det började att slira precis när jag skulle in pga halkan, så Tommy tog över och backade in. Det var lite synd...
När vi var klara skulle Tommy fota mig vid en annan lastbil. När jag tittade i kameran när jag kom hem hade det inte blivit något kort! Nästa gång...
Körlektion nummer 2 blir på onsdag... kan knappt bärga mig!
Börja övningsköra!
Min lärare heter Tommy, jag ska ta med kameran och se om han kan fota mig då!
Har varit lite osäker på antalet lektioner innan uppkörning och fick veta att ca 14-15 st är det normala....
De vill även att man helst kör 2-3 gånger i veckan.
En lektion kostar 1 300:- så jag ser tusenlapparna flyga iväg...
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/845129/images/2009/lastbil-i-diket_28062553.jpg)
Kul mössa
Synd att det inte tillåts mössa på jobbet!
Skulle betyda extra sovmorgon för oss som ska tvätta håret, blåsa och platta fast vi inte alls behöver vara snygga på jobbet! Eller hur Helen?!