Teorilektion nr 4

Ja, då har man varit på teorilektion igen. Denna gång handlade det om färdskrivaren. Det är en liten manick bakom hastighetsmätaren där man stoppar in ett färdskrivarblad som registrerar hastighet, körtid, rast mm. Dessa blad ska man spara och ha med sig 28 dagar bakåt i tiden. Man får köra max 4,5 timmar i sträck, sedan måste man ha en rast på minst 45 minuter. Har du kört kortare tid än 4,5 timmar, exempelvis 4 timmar får man ta en rast på 15 minuter, sedan köra en halvtimme till (upp till 4,5 timmar) innan en rast till måste tas ut. Nåde den som kör en minut över, då kan det bli dryga penningböter. Så är det med det.

Man får ha 9 timmars körtid om dagen, men 2 ggr/vecka får man köra 10 timmar. Man får jobba högst 13 timmar i sträck på en dag eftersom det ska in 11 timmars dygnsvila. MEN, man kan också jobba 15 timmar på en dag, vilket betyder att man får REDUCERA dygnsvilan till 9 timmar HÖGST 3 gånger mellan 2 veckovilor (veckovilan ska vara 45 timmar men hör och häpna, den får OCKSÅ reduceras till 24 timmar, men man måste då kompenseras senast 3 veckor efter reduceringen). Ska man jobbar de 15 timmarna måste man dela upp tiden med 3 timmars vila emellan....

Nu tror du som läser att jag skojar, men detta är EU:s regler om kör- och vilotider.

Fy fan för att vara lönekontorist inom transportsektorn!

Jag haffade Rikard idag angående axel- och boggitryck på BK 1, 2 och 3-vägar. Han sa att jag kunde komma en kvart tidigare nästa gång så skulle han förklara lite mer.... Tack för det, Rikard!

En annan elev hörde problemet och stannade kvar och förklarade lite han med. Han tyckte att det var strongt av en undersköterska att börja med  lastbilskort.

Sen en sak till, när man svänger ut ur en rondell ska man väja för cyklister, men inte när man kör in i. Frågan är hur förvirrad cyklisten blir när han korsar vägen samtidigt när en bilist kör ut och en annan kör in???

Jag ska ställa mig nån dag i Stockholmsrondellen och kolla hur det går till, eventuellt tar jag cykeln med mig och provar!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Jag tyckte det lät lite invecklat det där,men det fyller säkert sin funktion.....

2008-11-19 @ 09:54:14
Postat av: Helen

Ha ha jag vill se dig i stockholms rondellen med en cykel .

Kan ju säga till så kommer jag med lite varm att dricka ....

Låter ju faktiskt som en mycket konstig regel och vet cyklisterna om den.

2008-11-19 @ 11:08:53
URL: http://famstenstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0